ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

ناهنجاری دهان و دندان یعنی قرار نداشتن دندان ها در موقعیت مناسب، اندازه نادرست دندان ها و رشد نامناسب فک ها. ناهنجاری های دهان و دندان مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کنند که بیشتر این ناهنجاری ها با استفاده از روش ارتودنسی برطرف خواهد شد. در زیر انواع ناهنجاری دهان و دندان را توضیح خواهیم داد. ناهنجاری های فک و صورت اگر با موفقیت درمان شود، فرد دارای چهره و لبخند زیبا تر می شود. اگر شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت هستید، پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع ناهنجاری های دهان و دندان قابل درمان با ارتودنسی

سلامت دهان و دندان یکی از موارد مهم برای بررسی سلامت هر شخص می باشد. افراد دارای انواع متفاوتی از ناهنجاری های دهان و دندان هستند. در برخی موارد  از این مشکلات می توان چشم پوشی کرد اما در برخی از مواقع  عدم درمان مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. راه تشخیص این مورد فقط مراجعه به متخصص ارتودنسی است. افراد یا پزشکان بدون تخصص در این خصوص تصمیم گیری درستی ندارند. در زیر به معرفی ناهنجاری های قابل درمان با ارتودنسی خواهیم پرداخت:

1- اورجت

در این ناهنجاری دندان های جلویی به سمت خارج از دهان رشد خواهند کرد. در برخی از موارد دلیل بروز این ناهنجاری‌ شلوغ دندان ها می باشد.

2- اوربایت

افرادی که مبتلا به این اختلال هستند دندان هایی با ارتفاع بیشتری نسبت به وضعیت نرمال دندان ها دارند و دندان های فک پایین آن‌ها به میزان بیشتری توسط دندان های فک بالا پوشیده خواهد شد.

3- اپن بایت

در این عارضه دندان های پایین بر روی یکدیگر قرار دارند که بین دندان های جلویی فاصله ایجاد می شود و در این شرایط دندان های جلویی به درستی نمی توانند بر روی هم منطبق شوند.

4- کراس بایت

افرادی که دچار این ناهنجاری هستند دندان های فک بالا به حالت غیر طبیعی و نامناسب روی دندان های فک پایین قرار می گیرند.

5- آندربایت

در این عارضه دندان های فک پایین جلوتر از دندان های جلویی فک بالا قرار دارند.

6- دیپ بایت

در این ناهنجاری دندان های فک پایین قابل رویت نیست و دندان های فک بالا به میزان بسیار زیادی دندان های فک پایین را می پوشاند.

7- ازدحام بیش از حد دندان ها

با ازدحام بیش از حد دندان ها فضای کافی برای قرار گرفتن درست دندان ها وجود ندارد. در این حالت فشاری که به دندان ها وارد می شود باعث می شود دندان ها در شرایط نامرتبی قرار خواهند شد. رشد دندان ها در سایز های بزرگ یکی از دلایل شلوغی می باشد.

8- انحراف خط میدلاین

زمانی که خط مرکزی دندان های بالا و پایین به درستی روی هم منطبق نشوند این ناهنجاری ایجاد خواهد شد این عارضه تاثیر زیادی در زیبایی دندان ها ایفا می کند.

9- جلو زدگی فک

اگر دندان ها به سمت بیرون از دهان رشد کند فرد دچار ناهنجاری جلوزدگی فک است. همچنین در تلفظ صحیح کلمات دچار مشکل می شود.

10- عقب زدگی فک

اگر دندان های فرد به سمت داخل دهان رشد کنند فرد دچار ناهنجاری عقب زدگی فک می باشد. ظاهر نا مناسب برای افراد ایجاد می شود.

11- چرخش دندانی

اگر تاج یک دندان به طرف دیگری رشد کرده باشد، دندان ها در وضعیت درستی قرار نخواهند گرفت.

12- غیبت دندانی

اگر دندان در زمانی مناسبی که باید رشد نکند و یا دندان دیگری مسیر رشد آن دندان را مسدود کند. غیبت دندانی ایجاد خواهد شد. در این حالت دندان های فرد به حالت غیر طبیعی و نا مناسب روی دندان های فک پایین قرار می گیرد.

ارتودنسی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – ارتودنسی

انواع مال اکلوژن

اگر سطح تماس دندان ها با یکدیگر در وضعیت مناسبی قرار نگرفته باشد به این عارضه  مال اکلوژن گفته می شود. این عارضه در شرایطی ارثی به وجود می آید. ناهنجاری های دهان و دندان همان مال اکلوژن می باشند و برای دسته بندی های واضح تر، این دو را جداگانه  بررسی خواهیم کرد:

۱- مال اکلوژن کلاس 1

در این حالت دندان های جلویی بیش از حالت طبیعی جلوتر از دندان های پایینی قرار خواهند گرفت.

۲- مال اکلوژن کلاس2

اگر فرد دچار اوربایت شدید باشد یعنی در واقع دچار مال اکلوژن کلاس 2 است. در این ناهنجاری  فک بالا و دندان های جلویی فک بالا بیشتر از حد معمول جلوتر از فک پایین هستند.

۳- مال اکلوژن کلاس 3

اگر فردی دچار آندربایت شدید است در این دسته مال اکلوژن قرار دارد. در این ناهنجاری فک پایین بیش از اندازه جلوتر قرار دارد.

علل بروز ناهنجاری های دهان و دندان

دلایل متعددی می توانند باعث ایجاد ناهنجاری های دهان و دندانی شوند. در زیر به این دلایل اشاره خواهیم کرد:

۱- ژنتیک

یکی از اصلی ترین دلایل پیدایش ناهنجاری های دهان و دندان ژنتیک است. مصرف برخی از دارو های شیمیایی در دوران بارداری دلیل بروز مشکلاتی در دهان و دندان جنین خواهد بود.

۲- سانحه

یک حادثه و اتفاق در دوران کودکی می تواند باعث ایجاد ناهنجاری دهان و دندان در کودکان شود.

۳- افتادن زود هنگام دندان شیری

افتادن زود هنگام دندان های شیری مشکلاتی را برای دهان و دندان ایجاد خواهد کرد. اگر دندان های شیری زود تر از زمان درست خود از دست بروند در این حالت دندان های کناری به سمت جای خالی دندان حرکت خواهند کرد و باعث به هم ریختگی دندان ها خواهند شد.

۴- استفاده بیش از حد از پستانک و یا شیشه شیر

مکیدن انگشت، شیشه شیر و یا پستانک نباید تا بیش از چهار سالگی ادامه داشته باشد. این کار می توانند مشکلاتی را برای دهان و دندان کودکان ایجاد نماید.

۵- تنفس از دهان

برخی از کودکان از دهان تنفس می کنند. این کار منجر به بروز ناهنجاری های دهان و دندان خواهد شد.

۶- فاصله بین دندان ها

در این حالت دندان ها تمایل به حرکت به سمت جای خالی دندان را دارند و با این کار مشکلات فکی ایجاد می شود.

۷- ازدحام دندان ها

برخی از افراد تعداد دندان هایشان بیش از اندازه است که می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند.

۸- دندان قروچه

دندان قروچه می تواند برای سلامت دهان و دندان مشکلات بسیاری ایجاد کند.

ناهنجاری فک اگر درمان نشود خطر دارد؟

با توجه به مشکلاتی که برای بیمار ایجاد خواهد شد   بیمار باید به موقع برای درمان ناهنجاری های فکی اقدام نماید. ناهنجاری ها پیشرفت نمی کنند. در صورت عدم درمان مشکلات باقی می مانند.

مراحل درمان ناهنجاری فک چگونه است؟

برای درمان ناهنجاری فک و صورت بیش از دو سال زمان نیاز می باشد. ناهنجاری‌های فک به طور کامل برطرف می شود. در مرحله اول متخصص ارتودنسی به رفع پوسیدگی های دندان ها می پردازد و سپس از طریق ارتودنسی متحرک و ثابت مرتب سازی دندان ها انجام خواهد شد. در صورت نیاز به جراحی بعد از مرتب سازی دندان ها بیمار به جراح فک و دهان ارجاع داده خواهد شد.

چه زمانی ناهنجاری های فکی باید درمان شوند؟

درمان ناهنجاری های فک در سنین کودکی اهمیت بالایی دارد. اگر درمان در کودکی انجام شود احتمال انجام عمل جراحی فک کاهش می یابد. عمل جراحی فک عمل سختی است که در بزرگسالان بالای 18 سال انجام خواهد شد. استخوان های کودک در حال رشد است پس می توان با کمک تجهیزات ارتودنسی حالت فک  او را تغییر داد و رشد فک را کنترل کرد. در بزرگسالان برای درمان اختلالات فک در برخی موارد تنها راهی که باقی می ماند جراحی فک همراه با ارتودنسی خواهد بود.

سخن آخر درباره ارتودنسی فک و صورت

ارتودنسی دندان ها یکی از بهترین راه حل های مناسب جهت یکدست کردن دندان ها و از بین بردن عارضه های اوربایت، آندربایت و کراس بایت می باشد. ارتودنسی دندان ها بستگی به شرایط افراد حدوداً بین ۶ ماه الی ۲ سال برای افراد مورد استفاده قرار می گیرد. ارتودنسی دندان ها باید توسط فردی متخصص انجام شود تا دندان های شما دچار پوسیدگی و عوارض پس از درمان نشوید. اگر به دنبال کلینیک معتبر جهت درمان دندان های خود می باشید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فرحزاد می باشد.

ارتودنسی
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – ارتودنسی

آشنایی بیشتر با کلینیک تخصصی دندانپزشکی فرحزاد

کلینیک دندانپزشکی فرحزاد یکی از معتبرترین کلینیک های تخصصی دندانپزشکی می باشد که آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر است. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فرحزاد لبخندی زیبا را به خود اختصاص خواهید داد. کلینیک تخصصی دندانپزشکی فرحزاد زیر نظر بهترین متخصصان و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد، همچنین کلینیک دندانپزشکی فرحزاد دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی در سطح جهانی می باشد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191017829

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/farahzaddentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود. میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

farahzaddentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/41WMA

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/4yakrcnB

تلگرام

https://t.me/cliniczibaeiiarad

گپ

https://gap.im/join/OTM4NzkxMjUwNDIzMDU5MDgxMjM4NTI1NDExODY1MjI1NTI5OTM3MDQ1MDIwODY0MzMyNjA3NTMzNjEzMTIyOTU3NTUzMjYyNjA1NTH

سروش

https://splus.ir/cliniczibaiiarad

ایتا

https://eitaa.com/cliniczibaiiarad

روبیکا

https://rubika.ir/clinicarad

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

بازسازی دندان چیست؟
مراحل قالب گیری دندان برای روکش
چگونه از دندان کودکان مراقبت کنیم
آسیب شناسی دهان و فک و صورت
بهترین روش ترمیم دندان
ترتیب افتادن دندان شیری

برچسب‌ها

ارتودنسی ثابت ارتودنسی متحرک ارتودنسی چیست افتادن پست دندان انواع ارتودنسی انواع لمینت دندان باندینگ دندان بلیچینگ دندان چیست حداکثر سن برای ارتودنسی درمان تحلیل لثه درمان عفونت لثه در خانه روکش دندان چیست سلامت دهان و دندان کودکان عصب کشی دندان جلو عصب کشی دندان عقل عصب کشی دندان پوسیده عصب کشی دندان چیست عفونت ریشه دندان شکسته عفونت ریشه دندان پر شده عوارض لمینت دندان عوارض کامپوزیت دندان فلوراید تراپی دندان بزرگسالان فیلم کاشت دندان بدون ایمپلنت قیمت ایمپلنت دندان قیمت بلیچینگ دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت لیفت لثه قیمت کاشت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان چیست لیفت لثه چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان هزینه جراحی فک پر کردن جای خالی دندان با کامپوزیت پر کردن دندان پر کردن دندان با لیزر کاشت دندان ایمپلنت کاشت دندان با بریج کاشت دندان بدون ایمپلنت کاشت دندان دائمی کاشت دندان مصنوعی کامپوزیت دندان چیست کنده شدن روکش دندان

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir