بلند بودن روکش دندان

روکش دندان از محبوب‌ترین درمان‌های دندانپزشکی‌ است. روکش‌ جایگزین‌ مناسبی برای تاج دندان‌ ضعیف و پوسیده است. در گذشته روکش‌ با استفاده از آلیاژ فلزهایی مانند طلا ساخته می شد. امروزه درمانی برای حفظ دندان طبیعی وجود دارد که به روکش دندانی معروف است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روکش دندانی و بلند بودن و تاثیر بلند بودن روکش دندانی با ما تا پایان این مقاله همراه شوید.

روکش های دندانی

امروزه روکش‌‎ فلزی ساخته می‌شود اما محبوبیت آن‌ها مانند گذشته نیست. دلیل این امر ساخته شدن روکش‌ تمام سرامیکی زیرکونیا است. روکش‌ دندانی تمام سرامیکی شباهت بسیاری به رنگ دندان طبیعی انسان دارد. از طرفی این روکش استحکام بالایی دارد. این دو دلیل باعث محبوبیت روز افزون روکش‌ تمام سرامیکی شده. روکش‌ دندانی مزیت‌ بسیاری دارد و به حفظ ریشه دندان طبیعی، پیشگیری از تحلیل استخوان فک بر اثر بی دندانی کمک می‌کند و می‌تواند مشکلاتی برای انسان ایجاد کنند. بلندی روکش یکی از مشکلاتی‌ است که برای بیماران پیش می آید.

بلند بودن روکش چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

ابعاد روکش باید طوری باشد که در زمان قرار گرفتن دندان‌ بر روی یکدیگر مشکل ایجاد نکند. اگر روکش دندان بلندتر از حالت مطلوب باشد بیمار دچار مشکل می‌شود. دندان‌ های او به خوبی بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و در جویدن و صحبت کردن مشکل  ایجاد خواهد کرد. دندان ها حساس‌تر شده و بیمار احساس درد و ناراحتی می‌کند. روکش بلند و غیر استاندارد فشار مضاعف بر دیگر دندان ها وارد می کند. این مسئله جدی است و نباید سرسری گرفته شود فشار مضاعف بر دندان می‌تواند باعث شکستگی دندان و استخوان فک شود.

نشانه‌های بلند بودن روکش

۱- ظاهر تاج: برخی اوقات روکش به قدری بلند است که تفاوت ابعاد آن با دیگر دندان ها مشهود است.

۲- حساسیت دندان‌: به دلیل فشاری که روکش بلند بر دیگر دندان ها وارد می‌کند این دندان ها آسیب دیده و حساس می‌شود و این حساسیت در قالب درد و ناراحتی به هنگام خوردن غذای گرم یا سرد بروز می کند.

۳- به خوبی بسته نشدن دندان ها: اگر روکش از حد مطلوب بلندتر باشد دندان ها به خوبی بر روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت.

۴- مشکل در هنگام غذا خوردن: بلندی روکش باعث می‌شود دندان ها با یکدیگر هم تراز نباشند. هم تراز نبودن دندان‌ باعث می‌شود در هنگام جویدن غذا به مشکل بربخورید.

۵- سردرد: اگر پس از کاشت روکش دچار سردرد مکرر شدید به دلیل بلند بودن روکش‌تان است. اعصاب متصل به دندان حساس هستند و فشار مضاعف بر دندان آن‌ها را تحریک و موجب سردرد می شود.

۶- درد در ناحیه‌ی فک: وقتی روکش بلندتر از حد مطلوب باشد فشار وارد شده بر دو طرف فک یکسان نیست. این عدم تعادل  موجب درد و ناراحتی در فک می شود.

۷- تحلیل استخوان: ریشه‌ی دندان‌ انسان درون استخوان قرار دارد. زمانی که فشار زیاد به دندان وارد شود ریشه‌ دندان این فشار را به استخوان انتقال می‌دهد به همین دلیل برخی از بیماران که روکش‌ بلند دارند با تحلیل و از دست دادن بافت استخوان مواجه می‎شوند.

۸- تحلیل لثه: مجموعه مشکلاتی که روکش‌ بلند در دهان ایجاد می‌کند احتمال ابتلای فرد به بیماری لثه را افزایش می‌دهد. لثه‌ بیمار قرمز و متورم شده.

۹- شل شدن تاج: تاج یا روکش بلند باعث ایجاد فشار مضاعف بر دیگر دندان ها می‌‎شود. این فشار بر روی دندان ترمیم شده اثر می‌گذارد و باعث لق شدن روکش می‌شود.

۱۰- گیر کردن غذا: اگر تکه‌ بزرگ غذا در میان دندان روکش شده گیر کند احتمال این که اندازه‌ روکش مناسب نباشد وجود دارد.

ترمیم روکش بلند دندان

در اولین قدم به دندانپزشک مراجعه کنید. بلند بودن تاج و هم‌تراز نبودن دندان‌ باعث بروز مشکلات جدی می شود. پس بهتر است تا کار به بیماری لثه، عقب نشینی لثه و تحلیل استخوان کشیده نشده مشکل را با دندانپزشک در میان گذارید.

دندانپزشک بایت شما را تست می‌کند. کاغذ مخصوصی را میان دندان‌ قرار داده و درخواست می‌کند که آن را گاز بگیرید. اثر دندان‌ ها بر روی این کاغذ مشکلات بایت را مشخص می‌کند و نیازی به تعویض روکش دندان ندارید. دندانپزشک به کمک مته‌ مخصوص قسمت‌ اضافه تاج را می‌تراشد و دوباره با کاغذ روکش را تست می‌کند و در صورت لزوم این پروسه را تکرار می‌کند تا هنگامی که به نتیجه‌ی مطلوب برسید. اگر قسمت‌ اضافه روکش خیلی بزرگ باشد و در هنگام بستن دهان گپ قابل توجه میاد دندان‌ وجود داشته باشد دندانپزشک روکش را به لابراتوار می‌فرستد و  آن را به اندازه‌ دلخواه می‌تراشند.

اگر پس از ترمیم تاج و فیکس کردن بایت احساس درد داشته باشیم چه کاری انجام دهیم؟

گاهی اوقات دندانپزشک چند بار روکش دندان‌ را تنظیم می‌کند اما اگر احساس درد می‌کنید. البته عادت کردن به روکش جدید زمان بر است. اگر پس از یک هفته احساس درد بعد از روکش دندان داشتید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مواقع ممکن است مشکل از روکش نباشد و دندانپزشک با استفاده از عکس x-ray دندان ها به دندان عفونت پالپ در دندان موردنظر می‌گردد. در صورت وجود عفونت ۲ راه وجود دارد کشیدن دندان و عصب کشی.

دندانپزش در تلاش است که حدالامکان دندان‌ طبیعی بیمار را حفظ کند. از این رو دندان پزشک شما را به یک اندودنتیست معرفی می کند و یا خود کار درمان عفونت پالپ دندان را انجام خواهد داد.

روکش دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – روکش دندان

مشکلات روکش دندان

آلرژی

برخی افراد پس از کاشت روکش با واکنش آلرژیک مواجه می شوند. این موضوع در افرادی دیده می‌شود که روکش‌ فلزی را انتخاب کرده‌. برخی بیماران به فلز حساسیت دارند. اگر نسبت به آلیاژ فلزی حساسیت دارید این موضوع را پیش از کاشت روکش با دندانپزشک در میان گذارد. اگر نسبت به روکش فلزی واکنش آلرژیک داشته باشید ناچار به تعویض آن می شوید.

پوسیدگی

روکش‌ دندان پوسیده نخواهد شد و دندان طبیعی که روکش آن را پوشانده است می‌تواند دچار پوسیدگی شود. در صورت عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک در اطراف روکش باعث پوسیدگی دندان زیر روکش می‌شود.

شکستگی روکش

انواع مختلف روکش  وجود دارد. اکثر روکش‌های امروزی از جنس سرامیک می‌سازند. این سرامیک مستحکم است و باز هم مستعد شکستگی می باشد. توصیه می‌شود در هنگام انجام فعالیت‌ مانند ورزش از محافظ دندان استفاده کنید. روکش‌ دندان هنگام ضربه ممکن است دچار شکستگی شود. اگر مقدار شکستگی روکش زیاد نباشد دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت روکش را ترمیم می کند. اگر مقدار شکستگی زیاد باشد ناچار به تعویض خواهید شد.

لق شدن روکش

پس از مدتی احساس کنید روکش دندان شل شده است بلافاصله با دندانپزشک‌ تماس بگیرید و وقتی برای فیکس کردن روکش تنظیم نمایید. روکش لق مشکلات زیاد برایتان ایجاد می کند و زمینه‌ آسیب رسیدن به دندان زیرین را فراهم می‌ کند.

حساسیت

پس از قرارگیری روکش شاید احساس درد کنید و دندان ها نسبت به گرما و سرما حساس شود. این موضوع در روز اول طبیعی است و با داروهای مسکن درد را کاهش دهید. اگر پس از گذشت چند روز درد دندان ادامه داشت این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید.

مراقبت‌های لازم از روکش دندان

بسیاری از مشکلات روکش در صورت مراقبت درست رخ نمی دهد:

۱- روزهای نخست پس از کاشت روکش مهم است. در این چند روز از غذا چسبناک و سفت مثل آدامس و پسته استفاده نکنید.

۲- سعی کنید تا بهبودی کامل با طرف دیگر دهان غذا بجویید.

۳- روزانه ۲ بار مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشید.

۴- برای از بین بردن باکتری‌ مضر درون دهان از دهانشویه استفاده کنید.

۵- هنگام فعالیت‌ ورزشی از گارد استفاده کنید.

۶-دندان قروچه کردن را ترک کنید.

۷- از دندان به عنوان ابزار استفاده نکنید.

۸- از استعمال سیگار و دیگر محصولات تنباکو خودداری کنید.

۹- مصرف الکل را کاهش دهید.

سخن آخر درباره بلند بودن روکش دندان

دندان ها بر اثر عوامل زیادی دچار آسیب و خرابی می شوند که یکی از راهکارهای درمانی آن روکش دندانی می باشد. اگر روکش دندانی طبق فرم دندان شما قالب گیری نشده باشد و بلندتر از دندان های طبیعی دیگر شما باشد مشکلاتی همچون: سردرد، مشکلات جویدن در غذا، لقی دندان، شکستگی روکش و پوسیدگی مجدد دندان را برای شما به وجود می‌آورد. مراجعه به کلینیک یا متخصصی با تجربه تاثیر بسیار مهمی در داشتن درمانی بدون عوارض برای شما عزیزان خواهد داشت. اگر شما عزیزان به دنبال کلینیکی معتبر جهت درمان دندان های خود بدون داشتن هیچ گونه عوارض درمانی و هزینه‌های درمانی معقول می باشید پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک تخصصی و فوق تخصصی فرحزاد می‌باشد. آشنایی بیشتر با کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی فرحزاد

کلینیک فوق تخصصی فرحزاد یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی در سطح جهانی است که آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان برای داشتن لبخندی زیبا تر می‌باشد شما با مراجعه به کلینیک تخصصی فرحزاد زیر نظر بهترین کادر درمانی و متخصصان دندانپزشک ما قرار خواهید گرفت و درمان خود را در سریع‌ترین زمان آغاز می نمایید. کلینیک تخصصی و فوق تخصصی فرحزاد یکی از معتبرترین کلینیک های دندانپزشکی است که دارای محیطی تمیز و آرام بخش می باشد تا شما عزیزان در حین درمان عوارض درمانی و استرس و اضطراب را تحمل نکنید با مراجعه حضوری به کلینیک تخصصی فرحزاد از تخفیفات این کلینیک بهره مند شوید و لبخندی زیباتر را به خود اختصاص دهید.

روکش دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – روکش دندان