مراقبت از کامپوزیت دندان ها چگونه است؟

مراقبت از کامپوزیت دندان ها چگونه است؟

مراقبت از کامپوزیت دندان ها چگونه است؟

کامپوزیت دندان یکی از روش های زیبایی دندان می باشد. این روش به راحتی و طی یک جلسه انجام می شود. شما با استفاده از این روش در سریع ترین زمان ممکن می توانید به لبخندی زیبا دست پیدا کنید. حفظ این لبخند زیبا نیاز به مراقبت هایی دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراقبت کامپوزیت دندان ها می باشید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان

یکی از بهترین راه هایی که می توانید برای اصلاح طرح لبخند خود و بازگرداندن زیبایی صورت خود انجام دهید کامپوزیت دندان می باشد. سالم بودن و زیبایی دندان ها نقش زیادی در چهره خواهد داشت. اجرای کامپوزیت دندان زیبایی مد نظر شما را به صورتتان باز می گرداند. استفاده از روش کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش های دندان پزشکی مزیت های بیشتری برایتان به همراه دارد. شما با انجام کامپوزیت دندان قسمت زیادی از مینای دندان های اصلی خود را از دست نخواهید داد. دندانپزشک با تراش دادن برخی از قسمت های دندان این کار انجام می دهد. با اجرای کامپوزیت دندان بعضی از قسمت های دندان نیاز به تراش دادن ندارند. اجرای کامپوزیت دندان انتخاب راحت تری برای شما می باشد. مزیت دیگر اجرای کامپوزیت دندان درمان کوتاه مدت آن می باشد. درمان کامپوزیت می تواند در 1 جلسه انجام شود. شما فقط باید 1 الی 4 ساعت از زمان خود را صرف درمان کامپوزیت کنید. در صورت جدا شدن مواد کامپوزیت به راحتی با استفاده از اصلاح ونیرهای کامپوزیتی می توان آن‌ها را به حالت اولیه باز گردانید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها همانند دندان های طبیعی انسان می باشند و باید مانند دندان های طبیعی از آن ها مراقبت نمایید. کامپوزیت دندان شامل مراقبتی کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. در ادامه به طور کامل به توضیح مراقبت های لازم پرداخته ایم:

مراقبت های کوتاه مدت بعد از کامپوزیت دندان

۱- احتیاط در مصرف مواد غذایی تا زمان رفع بی حسی

اگر شما در هنگام انجام کامپوزیت نیاز به استفاده از بی حسی موضعی داشته باشید پس از اتمام نصب کامپوزیت باید تا زمانی که بی حسی دندان ها از بین نرفته است در جویدن و خوردن غذاهای سفت احتیاط نمایید. در طول مدت بی حسی  شما سفتی غذاها و نحوه گاز گرفتن را به درستی احساس نمی کنید و با ایجاد فشار زیاد به کامپوزیت ها آسیب می رسانید. شما باید تا زمانی که اثر بی حسی از بین نرفته است مایعات و غذاهای نرم و سرد مصرف نمایید تا از آسیب به کامپوزیت ها جلوگیری شود.

۲- برطرف کردن ایرادهای کامپوزیت

اگر شما که در روزهای ابتدایی احساس عجیبی در زمان جویدن غذا می کنید و یا شما متوجه وجود تیزی در کامپوزیت ها شدید باید حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا مشکل را اصلاح نماید و در صورت عدم رسیدگی امکان ایجاد درد و ناراحتی در طولانی مدت وجود دارد.

۳- عدم مصرف غذاهای رنگی

پس از نصب کامپوزیت دندان شما باید تا 24 ساعت از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی پرهیز نمایید.

۴- رعایت بهداشت دهان و دندان

کامپوزیت ها مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت  جدی دارند. با نصب کامپوزیت شما باید نکات بهداشتی و مراقبتی را با دقت انجام دهید. شما باید پس از مصرف وعده های غذایی خود حتما مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید.

کامپوزیت دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – کامپوزیت دندان

مراقبت های بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان

1- رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم ترین اقدام برای مراقبت از کامپوزیت ها دندان رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید روزانه دو بار مسواک بزنید و از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه مناسب را نیز نباید فراموش کنید. باقی ماندن ذرات غذا بر روی دندان ها و تشکیل جرم و پلاک روی دندان ها باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها و کاهش طول عمر کامپوزیت شما خواهد شد.

2- رعایت اصول مسواک زدن

شما باید مسواک زدن را آرام با دقت و غیر تهاجمی انجام دهید. استفاده نادرست از مسواک باعث عقب نشینی و آسیب به لثه هد خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد بین لثه و کامپوزیت فاصله ایجاد خواهد شد و زیبایی آن ها از بین می برد. شما برای ترمیم آن نیاز به جایگزینی روکش ها نیاز خواهید داشت.

3- توجه به رژیم غذایی مناسب کامپوزیت ها

کامپوزیت ها رنگ پذیر هستند پس شما  باید در مصرف مواد غذایی رنگی دقت نمایید. مصرف توت، سس های رنگی، چای، قهوه، شراب قرمز و نوشیدنی های رنگی و مصرف دخانیات بر رنگ کامپوزیت دندان تاثیر می گذارد. رنگ کامپوزیت دندان به مرور زمان به زرد یا قهوه ای تغییر خواهد کرد. شما باید مصرف این موارد را کاهش دهید و پس از خوردن آن ها حتما مسواک بزنید تا از رنگی شدن کامپوزیت پیشگیری کنید. اگر کامپوزیت های شما رنگی شدند امکان سفید کردن آن ها با استفاده از روش بلیچینگ وجود نخواهد داشت و شما باید نسبت به پالیش کردن و یا تعویض کامپوزیت ها اقدام نمایید. این کار مستلزم صرف وقت و هزینه های اضافی خواهد بود.

4- درمان دندان قروچه

عادت هایی غلطی مانند دندان قروچه که‌ در اثر استرس ایجاد می شوند و باعث خواهد شد فرد در هنگام خواب دندان های خود را بر هم فشار دهد این کار سبب آسیب به دندان ها می شود و بر روی کامپوزیت نیز تاثیر خواهد گذاشت. دندان قروچه باعث لب پر شدن و شکستگی کامپوزیت دندان می شوند. برای پیشگیری از این اتفاق شما باید به دندانپزشک مراجعه نمایید و نایت گارد مناسب دندان خود را تهیه نمایید.

5- پرهیز از استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

عادات هایی مانند: جویدن ناخن و یخ و باز کردن درب بطری با استفاده از دندان ها به دندان ها آسیب می رساندن می توانند باعث ترک خوردن، لب پر شدن و شکستن کامپوزیت ها شود. کامپوزیت به صورت یک لایه نازک و ظریف بر روی دندان ها قرار داده می شود  وارد کردن فشار زیاد بر روی کامپوزیت ها باعث آسیب جدی به آن ها خواهد شد. شما باید قبل از انجام ونیر کامپوزیت این عادات غلط را ترک نمایید.

6- انجام چکاپ های دندانپزشکی

شما باید هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید تا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان یابید. شما باید پس از نصب کامپوزیت نیز این کار را انجام دهید. وجود کامپوزیت بر روی دندان ها محافظتی برای دندان ها ایجاد نخواهد کرد و در صورت تجمع پلاک بر روی دندان ها و پوسیده شدن دندان ها کامپوزیت ها آسیب خواهند دید. شما با انجام چکاپ های منظم می توانید پلاک ها را بردارد و از ایجاد این عارضه جلوگیری نمایید.

7- نخوردن غذاهای سفت

گاز گرفتن و جویدن آجیل، هویج، سیب و غذاهای سفت با دندان های کامپوزیت شده احتمال شکستگی، ترک خوردگی و لب پر شدن آن ها را افزایش خواهد داد. شما باید سعی کنید این مواد غذایی را به تکه های کوچک  تقسیم و آن ها را با دندان های آسیاب خود بجوید.

8- استفاده از محافظ های دهان ورزشی

اگر در تمرینات ورزشی شرکت می کنید باید از محافظ های دهان ورزشی استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب در صورت داشتن کامپوزیت دندان

مصرف مواد غذایی مناسب از موارد مهم دیگر می باشد که بر سلامت و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان موثر خواهد بود. مواد غذایی که برای دندان ها مضر هستند به آن ها آسیب می رسانند. در ادامه به برخی از عادات غذایی درست و نادرست که این روکش ها را تحت تاثیر قرار می دهند اشاره  خواهیم کرد:

عادات غذایی سالم

شما با توجه به موارد زیر باعث افزایش طول عمر کامپوزیت ها خواهید شد.

۱- مصرف غذاهای نرم

شما باید غذاهای نرم مانند تخم مرغ، ماکارونی، غذا های کنسروی، ماهی و گوشت نرم که باعث آسیب به کامپوزیت ها نمی شود را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

۲- نوشیدن آب بعد از وعده های غذایی

شما با نوشیدن آب پس از وعده های غذایی از رنگی شدن کامپوزیت پیشگیری می کنید و با انجام این کار ذرات مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها، تا حد زیادی خارج خواهد شد.

عادات غذایی ناسالم

عادات غذایی ناسالم بعد از این درمان شامل موارد زیر می باشد.

۱- عدم مصرف مواد غذایی شیرین

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند مانند: آب نبات، آبمیوه ها و سایر مواد غذایی که به ظاهر به دندان ها آسیب نمی رساند مانند: نان سفید سبب ایجاد پوسیدگی دندان ها می شود. شما باید هنگام مصرف مواد دارای قند حتما مسواک بزنید.

۲- عدم مصرف مواد غذایی حاوی اسید

مصرف مواد غذایی حاوی اسید مانند نوشابه به مینای دندان آسیب می رساند و برای کامپوزیت ها مضر می باشد. شما باید مصرف نوشابه را متوقف و یا کم نمایید.

۳- عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

مصرف الکل تاثیر منفی بر اتصال روکش به دندان خواهد داشت و باعث نرم شدن آن می شود. مصرف الکل لکه گیری و سرعت فرسایش کامپوزیت را افزایش می دهد.

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان

با انجام موارد زیر شما می توانید طول عمر کامپوزیت را افزایش دهید:

۱- مسواک زدن

شما باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. شما باید این کار را با دقت انجام دهید.

۲- نخ دندان کشیدن

شما باید پس از مصرف غذا نخ دندان بکشید تا باقی مانده غذا از بین دندان ها خارج شود.

۳- عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی

کامپوزیت رنگ پذیری بالایی دارد پس شما باید از مصرف مواد غذایی رنگی اجتناب نمایید و یا بلافاصله پس از مصرف آن ها مسواک بزنید.

۴- عدم مصرف سیگار

سیگار و دخانیات باعث تغییر رنگ و کاهش طول عمر کامپوزیت می شود. در صورت استفاده از این روش زیبایی دندان ها باید مصرف دخانیات را متوقف نمایید.

سخن آخر درباره کامپوزیت دندان ها

کامپوزیت دندان ها یک روکش بسیار مستحکمی است که برای زیبایی بیشتر و با دوام کردن دندان ها توسط متخصص بر روی دندان افراد نصب می شود. البته در بازار های امروزه کامپوزیت دندان ها به صورت آماده ارائه شده اند.  کامپوزیت دندان ها همرنگ دندان های طبیعی افراد می باشد، که لبخندی زیبا را برای افراد به همراه دارد. اگر شما به دنبال کلینیکی معتبر جهت درمان دندان های خود می باشید پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فرحزاد می باشد.

کامپوزیت دندان
کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران – کامپوزیت دندان

آشنایی بیشتر با کلینیک دندانپزشکی فرحزاد

امروزه یکی از مهم‌ترین انتخاب افراد، انتخاب کلینیکی معتبر و با سابقه کاری طولانی مدت می باشد، اگر شما هم به دنبال کلینیکی معتبر جهت درمان و از بین بردن عارضه های دندانی و دهانی خود می باشید، پیشنهاد ما به شما عزیزان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فرحزاد می باشد، کلینیک دندانپزشکی فرحزاد دارای دستگاه های به روز دندانپزشکی و کادر درمانی مجرب آماده ارائه خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی فرحزاد یکی از بهترین لبخند های را به خود اختصاص خواهید داد.

کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران با کسب برترین رتبه رضایمتندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره در خدمت زیباجویان عزیز می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

02191017829

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 30 به سامانه 10005848

برای دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کدهای تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید.

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/farahzaddentalclinic

ارائه خدمات زیبایی و درمانی در کلینیک بین المللی و تخصصی دندان پزشکی فرحزاد تهران توسط کادر حرفه ای انجام می‌شود. میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

farahzaddentalclinic.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک آپارات:

https://aparat.com/v/5ktNV

لینک نماشا:

https://www.namasha.com/v/rbLAXr6Q

تلگرام

https://t.me/cliniczibaeiiarad

گپ

https://gap.im/join/OTM4NzkxMjUwNDIzMDU5MDgxMjM4NTI1NDExODY1MjI1NTI5OTM3MDQ1MDIwODY0MzMyNjA3NTMzNjEzMTIyOTU3NTUzMjYyNjA1NTH

سروش

https://splus.ir/cliniczibaiiarad

ایتا

https://eitaa.com/cliniczibaiiarad

روبیکا

https://rubika.ir/clinicarad

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان دندان پزشکی

مشاوره رایگان کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
نام(ضروری)
حداکثر اندازه فایل: 100 MB.
رضایت(ضروری)

آخرین مقالات

دسته‌های پزشکی

آخرین خدمات دندان پزشکی

بازسازی دندان چیست؟
مراحل قالب گیری دندان برای روکش
چگونه از دندان کودکان مراقبت کنیم
آسیب شناسی دهان و فک و صورت
بهترین روش ترمیم دندان
ترتیب افتادن دندان شیری

برچسب‌ها

ارتودنسی ثابت ارتودنسی متحرک ارتودنسی چیست افتادن پست دندان انواع ارتودنسی انواع لمینت دندان باندینگ دندان بلیچینگ دندان چیست حداکثر سن برای ارتودنسی درمان تحلیل لثه درمان عفونت لثه در خانه روکش دندان چیست سلامت دهان و دندان کودکان عصب کشی دندان جلو عصب کشی دندان عقل عصب کشی دندان پوسیده عصب کشی دندان چیست عفونت ریشه دندان شکسته عفونت ریشه دندان پر شده عوارض لمینت دندان عوارض کامپوزیت دندان فلوراید تراپی دندان بزرگسالان فیلم کاشت دندان بدون ایمپلنت قیمت ایمپلنت دندان قیمت بلیچینگ دندان قیمت روکش دندان قیمت لمینت دندان قیمت لیفت لثه قیمت کاشت دندان قیمت کامپوزیت دندان لمینت دندان چیست لیفت لثه چیست مزایای لمینت دندان مزایای کامپوزیت دندان هزینه جراحی فک پر کردن جای خالی دندان با کامپوزیت پر کردن دندان پر کردن دندان با لیزر کاشت دندان ایمپلنت کاشت دندان با بریج کاشت دندان بدون ایمپلنت کاشت دندان دائمی کاشت دندان مصنوعی کامپوزیت دندان چیست کنده شدن روکش دندان

اطلاعات تماس

  • ایران مشهد کلینیک دندان پزشکی هاشمیه مشهد
  • 09120043630-05191011307
  • info@hashemiehdentalclinic.ir